Popüler Yayınlar

19 Ekim 2013 Cumartesi

Zagreb

3. Gün (12 Ekim 2013) Zagreb

Sabah hostelimiz de kahvaltımızı yaparken beraber kahvaltı yaptığımız çiftler dikkatimi çekiyor. Hepsinin üzerinde sporcu kıyafetleri ve daha önce katıldıkları maratonların tshirt leri vardı. Otelin bahçesine çıkıp gün için araştırmalar yaparken beraber kahvaltı yaptığımız hong kong lu abiye organizasyonun ne olduğunu soruyoruz. 22. Zagreb olduğunu ve bizimde katılmamızı tavsiye ediyor. Bizim sporcu olarak değil seyirci olarak katılabileceğimizi söylüyoruz. Zagreb in ana meydanında saat 10 da startın verileceğini öğreniyoruz. Start noktasının hemen üst tarafında Dolac pazarı var ve sabahın erken saatlerinde mutlaka görmesi gereken bir pazar. Orta kısmında köylülerin kendi yetiştirdikleri meyve ler ve sebzeler, üst kısmında çiçek pazarı ve en alt katında da et ve peynir pazarı bulunmakta. Pazardaki turumuzu tamamladıktan sonra maraton başlangıç noktasında gidiyoruz. Başlangıcı izledikten sonra maratonun parkurundan doğru yürümeye başlıyoruz, yaklaşık 1 saat buralarda oyalandıktan sonra gezimize başlıyoruz.

Zagreb deki gezimizde Step by Step Zagreb kitapçığından yararlanıyoruz.

Ban Jelacic Meydanı: Avusturya-Macaristan a karşı Hırvatistan haklarını savunan Ban Jelacic Jelacic den adını alıyor meydan. Meydandaki heykel komünist dönemde kaldırılmış, 1990 yılında tekrar yerine konmuş. Meydan geniş bir alana sahip ve tam merkez konumda yer alıyor. Etrafında çeşitli kafeler ve güzel tarihi binalar yer alıyor. Tur başlangıcı için ideal bir nokta.

Mandusevac Fountain: Meydanda heykelin hemen yanında yer alan havuz hikayeye göre Zagreb e ismini veren yerdir. "Savaştan dönen yorgun ve susamış komutana Manda adında bir kız buradan kaşık dolusu su getirir. Çeşme ye kızın adından dolayı Mandusevac, şehre de Hırvat dilinde kaşık dolusu su anlamında gelen zagrabiti den dolayı Zagreb denmiştir.

Zagreb Katedrali: Katedralin bulunduğu bölge Kaptol olarak anılmaktadır. Dolac pazarının ve ana meydanın hemen üst kısmında yer alan katedral 11. yy'da yapılmaya başlanan bi a 13. yy da Tatarlar tarafından yerle bir edilmiştir. 15. yy da Türk akınlarına kariı üç tarafına koruyucu duvarlar eklenmiş, yine 17. yy da Türklerden korkularına bir gözetleme kulesi eklenmiştir. Binanın iki tarafında 105 m uzunluğunda gözetleme kuleleri yer almaktadır. Katedralin içini gezdikten sonra katedralin çıkışın da Kutsal Bakire Meryem ve Dört Melek Sütunu karşılıyor. Meryem heykeli tamamen som altından yapıldığı söyleniyor. Burayı da gördükten sonra Kaptol bölgesinde yer alan diğer tarihi mekanlarda küçük bir tur atıp dolac pazarına geçiyoruz.

Dolac Pazarı: Meydanın ile katedral arasında kalan Dolac pazarı Zagreb te mutlaka görülmesi gereken yerlerden. Ana hatlarıyla 3 bölümden oluşan pazarın giriş kısmında Hırvat köylülerinin ürettiği gerçekten muhteşem görünen meyve ve sebzeler, üst kısmında çiçek pazarı ve kapalı olan bodrum kısmında ise et, peynir vb. ürünler satılmakta. Bizdeki daimi halk pazarlarına benzer bir pazar fakat gerek bulunduğu tursitik konumdan, gerekse de satıcıların müşterilere olan yaklaşımından dolayı turistik bir değer kaznmış durumda. Arkanızdan arkadaş-arkadaş diye seslenen satıcılar görürseniz şaşırmayın.

Tkaclciceva Caddesi: Ben Jelaziz meydanında bulunan heykelin sol tarafından başlayana yolu takip ettiğimiz zaman bu caddeye ulaşabiliyorsunuz. Bizim istiklal caddesinin çok küçük bir modeli diyebilir sağlı sollu kafe ve barlarla dolu olan cadde özellikle geceleri çok kalabalık oluyor. Caddenin ortasına doğru Türk lokantası Lokma İstanbul u görebilirsiniz. Biz Hırvat dostlarımızın tavsiyesi ile hemen caddenin girişinde katedrale çıkan sokakta bulunan Restoran Nokturno dan yana kullanıyoruz. Amacımız Hırvat mutfağına özgü yemekler yemekti fakat hepsinde domuz eti kullandıklarından çorba, makarna, pizza ile akşam yemeğini burada yiyoruz.

The Bloody Bridge ve Radiceva sokağını çıktıktan sonra karşınıza Stone Gate çıkıyor. Stone Gate Üst şehire giriş kapısı. Bu alt geçitte küçük bir şapel var insanlar burda oturup dua ediyorlar. Duvarında Meryem Ana ve Hz. İsa'nın resminin bulunduğu bu geçitte bulunan fotoğrafın tüm yangınlara rağmen zarar görmediğine inanıyorlar.

Stone Gate den yukarı çıktığımız zaman Zagreb in hatta tüm Hırvatistan ın sembolü olan St. Mark Kilisesinin bulunduğu meydan karşınıza çıkıyor. Kilisesin en dikkat eden kısmı elbette çatısı. Çatısında solda Zagreb, sağda Slovenya, Hırvatistan ve Dalmaçya Üçlü krallığını temsil eden bayrakları temsil eden seramikler.

Lotrscak Tower: St. Mark's meydanından devam edip kulenin bulunduğu bölüme geçiyoruz. Zagreb manzarası için güzel bir nokta. Ayrıca isterseniz ufak bir ücret karşılığında  kule ye çıkıp daha güzel görüntüleri yakalayabiliyorsunuz. Ayrıca saat 12:00 de kuleden top atışı yapılıyor, ve çoğu yerden bu atışı duyabiliyrsunuz.  Kulenin sağ tarafında güzel bir park var, orda da kısa bir gezi yapıp, dünyanın en eski ve en kısa kablolu finiküler ile alt şehre iniyoruz. 66 mt uzunluğundaki finiküler ile alt şehre inmemiz 1 dakika civarı sürüyor.

Böylelikle üst şehirdeki tarihi mekanları tamamlayıp aşağı şehre inmiş oluyoruz. Sabah saat 10:00 da başlayan maraton hala devam ediyordu. Bizde ufak bir mola için Zagreb in ünlü kafelerinden birinde tatlı ve kahve molası veriyoruz.

Mirogoz Mezarlığı: Zagreb hakkında internette araştırma yaparken bu mezarlığın mutlaka ziyaret edilmesi gerektiği yazıyordu. Planlarımızda burayıda ziyaret etmek vardı. Şehrin üst kısmında yer alan mezarlığa arabayla gitmeye karar veriyoruz. Şehrin merkezinde mezarlığın adresini sorduğumuz polisler anlatmanın çok zor olacağını, onların arabalarını takip etmelerini ve bizi götüreceklerini söyledi. Buda Hırvatların ne kadar yardımsever olduklarının en güzel örneğidir. Polis eşliğinde mezarlığın kapısına götürülüyoruz ve vedalaşıyoruz. Mezalıkta her dine mensup insanların mezarları bulunuyor ve mezarların nerdeyse hepsi birer sanat eseri, Zagreb ziyaretine giden herkese kesinlikle tavsiye ederim.

Daha sonra alt şehirde tren garı, müzelerin bulunduğu caddeler ve parklarda şehir turumuzu yapıyoruz. Gece ışıklandırmaları ile şehir daha güzel bir hal alıyor. Ve Zagreb turumuzu bitirip otelimize dönüyoruz. Ertesi gün yolculuğumuz Budapeşte ye.

<<<----Bratislava                                                                      ---->>>>Budapeste